GOJU RYU KARATE

Karate som selvforsvar – Goju Ryu i Oslo Budokan Karateklubb

Tradisjonell karate, Goju Ryu slik vi trener i vår klubb er effektivt selvforsvar i tillegg til god og allsidig trening for hele kroppen. Vi har medlemmer i alle aldersgrupper og holder til meget sentralt i Oslo, like ved mathallen på Grunerløkka. Du finner et kart her

Vi legger vekt på tradisjonell karate og selvforsvar ved praktisk anvendelse av teknikk. Vårt hovedfokus er den fysiske og mentale siden av denne formen for trening, hvordan hvert enkelt individ finner frem til hva som er effektivt og fungerer i forhold til den kroppen man har. For å klare dette må man gjennom felles grunntrening som etterhvert styrker følelsen av mestring, balanse, utførelse av teknikk og selvtillit.

Vi legger ingen særlig stor vekt på konkurranse eller mesterskap, siden mye av teknikken i sportskarate er tilrettelagt for å score poeng i konkurranser. Vi synes det er fint om noen ønsker å delta i konkurranser selv om vår trening, tradisjonell karate, er tilrettelagt for selvforsvar og reelle situasjoner. Vi kan alle havne i en situasjon som vi selv ikke har fremprovosert, og det er i slike situasjoner et effektivt selvforsvar kan bety akkurat det det er ment for; å klare av situasjonen ved hjelp av teknikker som ingen av oss går rundt å tenker på i hverdagen, men som gjennom lengre trening, mange øvelser og god instruksjon blir en del av vår naturlige reaksjon i en gitt sammenheng.

De fleste av oss tenker nok at dersom vi blir fysisk angrepet så har vi lite å stille opp med. Karate som selvforsvar, særlig stilarten Goju Ryu gir et effektivt sett med «verktøy» for slike situasjoner og kan for eksempel bety at man unngår å bli alvorlig skadet, og man får mye sterkere «antenner» for når slike situasjoner kan oppstå, og et bedret varslingssystem, sterkere reflekser og økt følelse av trygghet.

I tillegg har vi et veldig godt og hyggelig miljø i vår klubb, mye moro og en avslappet kultur som ivaretar hver enkelt utøver under trening. Det er særdeles god og variert trening for en mye lavere kostnad enn hva man finner i et typisk treningssenter. Det er tross alt veldig kjekt og morsomt å trene med en partner, eller i en gruppe sammen med andre.

Vi tar opp nye medlemmer hele semesteret. Som nybegynner, uansett alder møter du bare opp til riktig tid, du trenger kun vanlig treningstøy (vi trener barføtt). Første time er gratis/prøvetime. Våre nybegynnere har den siste delen av sin trening sammen med graderte (man trener også sammen med de som har mer erfaring, man lærer mer når man trener sammen med en partner med erfaring). Du får all øvrig nødvendig info ved første oppmøte.

Du kan lese mer om oss her på websiden vår, og vi ønsker deg som nybegynner hjertelig velkommen, du kan legge inn spørsmål her, eller kontakte oss via mail. Dersom du legger inn spørsmål her under artikkelen, så blir dette moderert av en av oss før vi kan svare (det kan ta opp til en dag), dette på grunn av at vi får mye «spam» som må renskes ut.

Treningstider finner du her.

 

Del innlegget:

    10 tanker om “GOJU RYU KARATE

      • Ja vi regner med at det blir samme treningstider med noen små forandringer mht til overlapp på de ulike partiene

      • Som du kan se av artikkelen, vi starter ikke opp før i August. Nå har vi sommerferie. Du finner alle datoer for oppstart her i artikkelen, om du vil komme på drop-in time senere så kom innom klubben etter oppstart.

    1. Hei,

      Eg har lenge hatt lyst til å byrje med kampsport, og ser at de tek i mot nybyrjarar 19. august. Eg ser og at treninga for nybyrjarar er både måndag og onsdag. Førutset de deltaking på begge treningane, eller er det to ulike parti? Eg spør grunna plikter eg allereie har på kveldstid måndagar.

      Åge

      • Hei. for at du skal ha noe utbytte av treningen så er to dager i uken et minimum av hva du bør legge i det for å kunne ha noen progresjon. Det er ikke et krav, du kan trene en dag i uken om det passer deg best, og også trene noe på egen hånd for å ha progresjon. Det kan jo forandre seg etterhvert mht. deltakelse også på mandager. Du er velkommen til å begynne hos oss.

      • Du er velkommen til å begynne å trene hos oss. Du finner all info her på siden. Bare møt opp den 6. januar eller en av de påfølgende dagene (mandager/onsdager kl. 19.00)

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *